Pensumsliste

Læringsteorier

Säljö, Roger. (2006). Læring og kulturelle redskaper. Om lærerprosesser og kollektive hukommelsen. Cappelen. 226 s.
Koschmann, T. (1996). ”Paradigm Shifts and Instructional Technology. An Introduction”, i Koschmann, T. (1996). CSCL: Theory and Practice of emerging paradigm, s. 1–25. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publisher
Vygotskij, L. S.(2001). Tenkning og tale. Redigert av A. Kozulin. Oversatt av T.-J. Bielenberg og M. Toften Roster. Oslo: Gyldendal akademisk. 283 s.

Kommunikasjon og nye medier

Bereiter, C., & Scardamalia, M. (2003). ”Learning to Work Creatively with Knowledge” In: E. De Corte, L. Verschaffel, N. Entwistle, & J. van Merriënboer (eds.), Unravelling Basic Components and Dimensions of Powerful Learning Environments. EARLI Advances in Learning and Instruction Series. 23 s.
Dalsgaard, C. and M. F. Paulsen 2009, Transparency in Cooperative Online Education, IRRODL Vol 10, No 3. 17 s.
Lemke, Jay. Towards Critical Multimedia Literacy: Technology, Research, and Politics. In McKenna, M., Reinking, D., Labbo, L. & Kieffer, R., Eds., International Handbook of Literacy & Technology, v2.0. pp. 3-14. Mahwah, NJ: Erlbaum. 2006. 11 s.
Soukup, Charles. 2000. “Building a theory of multimedia CMC: An analysis, critique and integration of computer-mediated communication theory and research.” New Media & Society Vol2:407–425. 19 s.
Tu, Chih-Hsiung and Marina McIsaac. 2002. "The Relationship of social Presence and Interaction in Online Classes". The American Journal of Distance Education 16:131-150. 20 s.
Buckingham, David. 2008. “Youth, identity, and digital media.” Pp. IX, 206 s. Cambridge, Mass.: MIT Press. 133 s. (Del I og del III) 

Utdanning og samfunn

Erstad, Ola 2007. Den femte grunnleggende ferdighet - noen grunnlagsproblemer. Norsk pedagogisk tidsskrift 2007 ;Volum 91.(1) s. 43-55. 12 s.
Gudmundsdóttir, Gréta Björk and Jakobdóttir,Sólveig (2009) A Digital Divide, Challenges and opportunities for learners and schools on each side. in H.B. Holmarsdottir and M.O’Dowd (eds.), Nordic Voices: Teaching and Researching Comparativeand International Education in the Nordic Countries, 173–201. 2009 Sense Publishers. 28 s.
Østerud, Svein (red) 2009 Enter. Veien til en ikt-didaktikk. Gyldendal. 228 s
Drotner, Kirsten. 2001. Medier for fremtiden : børn, unge og det nye medielandskab. København: Høst & Søn. 247 s.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar