Gjennom arbeidet med faget skal studentene tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger slik at de:
- Kjenner ulike sjangre for sammensatte tekster på Nettet
- Kan vurdere hvilke sjangre som passer til ulike behov
- Kan bearbeide tekster til ulike sjangre og tilrettelegge sammensatte tekster for universell design
Prosjekt
Prosjekttittelen ’Samle, reflektere og dele’ henspiller på læringsobjekter som film, animasjoner, lyd, bilder, spillelementer og ulike former for interaktivitet i skoleelevers og læreres aktiviteter knyttet til vikingtid og museumsresurser, samt utvikle en digital plattform for deling av erfaringer og undervisningsopplegg
Deling av dokumentasjon og refleksjon over ulike forståelser som kommer fram i presentasjoner tilfører den digitale arena et sosialt nivå; møtet med hva andre elever og skoleklasser har funnet ut i sitt arbeid knyttet til museets læringsarena (utstillinger og nettressurser). Vi vet fra tidligere forsøk at IKT kan øke barns engasjement under museumsbesøk ved at de kan være aktive og dokumentere det de selv synes er interessant med visuelle medier, samt ved at de kan se hva medelever har samlet. Dette stimulerer til samtaler og til utforskning under museumsbesøket.
Prosjektet vil gi forståelse for hvordan sammensatte tekster og sjangerbegreper vil kunne supplere undervisningen i historie/samfunnsfag fra 4.-7.trinn basert på ressurser som tilbys av museer. Erfaringene fra prosjektet vil benyttes i videreutvikling av KHMs nettbaserte undervisningstilbud til skoleelever, til videreutvikling av lærerutdanning og til videreutvikling av kurs innen museumspedagogikk og museumsformidling på masternivå ved høyskole og universitet.
- Utvikle før, under og etteropplegg for skoleklassers besøk på vikingskipshuset
- Som alterantiv til omvisning
- (bilder, video, tekst, lyd, dramatiseringer, podcast)
Prosjektrapport
Formalkrav for prosjektrapport: 15000-18000 tegn med mellomrom (dvs. ca. 10 sider med halvannen linjeavstand)
Vurdering
I vurderingen vil læremidlet som utvikles og prosjektrapporten telle 50%/50%
Studentene kan samarbeide to og to om design og utvikling av læremiddelet, men prosjektrapporten er individuell
Pensum
Calvert, Christine (2004) Skriv for nettet - kort og godt. Oslo: Universitetsforl. ISBN: 82-15-00593-4, h. 135 s
Carlsson, Maj Asplund Løvland, Anne Malmgren, Gun (eds.) (2005) «Multimodality: text, culture and use»: proceedings from the 2nd International Conference on Multimodality May 14-16 2004, Kristiansand, Forskningsserien (Høgskolen i Agder) Bind nr: nr 50, Kristiansand: Høyskoleforl. Høgskolen i Agder ISBN: 82-7634-574-3, 214 s
Engebretsen, Martin (2002) Sjangerbegrepet og hypertekstforskningen, i serien Arbeidsnotater (Universitetet i Bergen. Institutt for medievitenskap) Bind nr: 42/2002, Bergen: Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen ISBN: 82-8033-009-7, h. 36 s
Fagerjord, Anders (2006) Web-medier: introduksjon til sjangre og uttrykksformer på nettet, Oslo: Universitetsforl. ISBN: 978-82-15-00818-9, h., 82-15-00818-6, h. 190 s
Grande Røys, Heidi (red): Delte Meninger. Om nettets sosiale side, Universitetsforlaget 2009 250 s.
Liestøl, Gunnar og Rasmussen, Terje (2007) Digitale medier: en innføring, Oslo: Universitetsforl 214 s
Liestøl, G., A. Fagerjord, et al. (2009). Sammensatte tekster; Arbeid med digital kompetanse i skolen. Oslo, Cappelen. 166 s
O‟Reilly, Tim (2005) «What Is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software» O'Reilly Media. http://oreilly.com/web2/archive/what-is-web-20.html [Besøkt 17. desember 2009].
Rettberg, J. W. (2008). Blogging. Cambridge, Polity Press. 176 s.
Sandvik, Margareth. 2009. «Digitale læringsressurser? nye tekster, arbeidsmåter og muligheter». I Østerud, Svein (red.): Enter. Veien mot en IKT-didaktikk. Gyldendal Akademisk 18 s.
«Web Accessibility Initiative (WAI)» http://www.w3.org/WAI/ [besøkt 17. desember 2009]
Tilsammen 1418 sider
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar