Målet med dette
refleksjonsnotatet er å sette ord på tanker jeg har gjort meg i møtet med de
nettbaserte diskusjonene og reflektere over hva jeg har erfart og lært.
I høst startet jeg som student på
Masterstudiet i IKT-støttet læring, Jeg har jobbet mange år i skolen med
estetiske fag (på videregående). Det er lenge siden jeg hadde studert slik som
nå og det har vært mye å sette seg inn i både i forhold til teknologi, nye fora
og faglitteraturen.
Jeg har ikke så mye
erfaring fra tidligere med nettbaserte diskusjoner – litt fra Facebook med
synkron chat og litt fra tidligere IKT kurs, hvor vi brukte It`s learning med
chat mer asynkront.
Å reflektere over hva
jeg har lært og hvordan:
Adobe
Connect
I høst har vi testet ut
Adobe Connect som er et videokonferanseverktøy. Det var en helt ny erfaring for
meg. Mange har vært til stede på fredagene på Høgskolen, men verktøyet gir oss mulighet
til videokonferanser uten å være fysisk til stede.
Vi har brukt det i Felleskurset, i kurset
Computer Collaborated Learning og på studentseminarene . Lyd og bilde med chatfunksjon ved siden. Vi
kan se hverandre, være «host», dele skjermen med hverandre, legge ut våre
oppgaver for hverandre for diskusjon og tilbakemelding. Lærernes
presentasjoner blir også vist med bruk av Adobe Connect.
Det har flere ganger vært
problemer med lydkvalitet, og det har gjort at det blir litt urolig, og man
mister litt fokus. Spesielt de som sitter utenfor Høgskolen har opplevd dette,
og de har ikke fått med seg diskusjonene. Det har blitt installert mikrofon og
kamera i klasserommet som vi bruker, for å bedre lydtilgangen for alle, men lydproblemet
er ikke helt løst, for vi opplever fremdeles romklang i videokonferansen.
Vi kan gjøre opptak av
undervisningen, og selv om vi har trykket på opptak av våre presentasjoner er
det litt uoversiktlig å vite hvor opptakene er blitt av og det er bare 4 som er
lagt ut under undervisningsplaner i Memex
Jeg synes de
nettbaserte diskusjonene i CSCL har vært utfordrende ved at både forelesningen er
på engelsk, vi skal snakke og skrive på engelsk og ikke minst innholdet og
fagstoffet er utfordrende.
Samskrivingsverktøy
Wiki og Etherpad
Vi har jobbet med ulike
verktøy for å samarbeide om oppgaver og det har vært både asynkront og
synkront. På CSCL kurset har vi jobbet
ammen i gruppe på oppgavene. Vi har brukt Etherpad og Wiki i
samskrivingsoppgavene og det har vært nytt for meg. Vi har en gruppe på tre,
hvor to av masterstudenter startet i fjor og kjenner hverandre litt. Den ene i
gruppa har jeg bare snakket med på nettet. Det var uvant for meg å jobbe med
medstudenter jeg ikke har truffet fysisk. Men jeg synes vi har fått til et bra
samarbeid
På Etherpad er det en chatfunksjon ved siden
av, mens på Wiki må vi legge inn diskusjonsfelt nederst. Det synes jeg er bra
og gjør at vi kan samtale og diskutere kjappere mens vi jobber med oppgaven. Vi
har brukt også brukt chat på Facebook, i forhold til avtaler og klargjøringer
men også for diskusjoner.
Første oppgaven i CSCL skulle vi skrive
individuelt, men vi brukte Adobe Connect og la ut våre oppgaver for å kunne gi
hverandre tilbakemeldinger og diskutere sammen.
Det å ha truffet
hverandre ansikt til ansikt, skaper en annen tilhørighet til kommunikasjon. Det
å kjenne de du skal samarbeide med, ha tillit til dem og også ha en uformell
tone er bra, og det tror jeg vi har fått til.
Studentwiki
og presentasjoner for hverandre
Vi har presentert
pensumlitteratur for hverandre og brukt Adobe Connect og lagt inn
presentasjonen på studentwikien.
Min første presentasjon
var ut fra artikkelen The Relationship of Social Presence and Interaction in
Online Classes av Tu og Mc Isaac, hvor de belyste sosiale relasjoner,
tilstedeværelse og nærhet i nettbaserte læringsmiljøer. Vi brukte kamera,
mikrofon og chat. Jeg erfarte at i min presentasjon hadde jeg lagt link til en
Youtube film, og den så ikke de andre når jeg delte skjermen med dem. Det er
uklart hvorfor. Vi tok også opp presentasjonen, men jeg vet ikke hvor opptaket
er.
Etterpå hadde vi en
diskusjon på Adobe Connect, hvor jeg var host og de andre var på nettet. Vi
brukte kamera, chat og mikrofon for å snakke sammen. Det var en fin diskusjon og
mange tanker hvordan man opplever sosiale relasjoner i et nettbasert miljø. Jeg
erfarte både alvor og skjemt i denne diskusjonen, men jeg opplever at
diskusjonene blir på en annen måte i et miljø hvor man treffes ansikt til
ansikt.
Olga Dyste påpeker i
sin artikkel Dialog, samspel og læring fra 2001 at ”Den rolla som andre personar (lærar,
medelevar, arbeidskameratar) spelar i læringsprosessane, går utover det å gi
stimulans og oppmuntring for individuell konstruksjon av kunnskap. Interaksjon
med andre i læringsmiljøet er avgjerande både for kva som blir lært, og
korleis.”
Den siste
presentasjonen skal jeg ha nå til fredag.
Laget
nettsted
Jeg har ikke så mye
erfaring med blogg, og foreløpig er det ikke så mye som er lagt inn der. Jeg synes
imidlertid det var morsomt å lage og det er kommet flere nye muligheter i
bloggvertøyet. Jeg har brukt blogg fra Google. Det å skrive blogg er jo at man
oppdaterer jevnlig, og det må jeg jobbe mere med.
Konklusjon
Denne høsten har vært engasjerende, spennende, lærerikt, men
også utfordrende.
Vi har jobbet med ulike
typer kommunikasjonsverktøy for samarbeid og dialog, slik som Adobe
Connect, Wiki, Etherpad. Jeg har lært mye om de nye programmene og metoder for
å jobbe med læring og samarbeid. I tillegg til at jeg har sett hvor viktig det
er at teknologien er på plass.
Jeg føler at mine
medstudenter har mye erfaring. Jeg har ikke vært så aktiv i nettdiskusjoner på
Pedit, men dette vil jeg forbedre.
Referanser
Tu, Chih-Hsiung and Marina McIsaac.2002. "The Relationship of
social Presence and Interaction in Online Classes". The American Journal of Distance Education16:131-150. 20 s.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar