Refleksjonsnotat over erfaringer med nettbasert diskusjoner


Målet med dette refleksjonsnotatet er å sette ord på tanker jeg har gjort meg i møtet med de nettbaserte diskusjonene og reflektere over hva jeg har erfart og lært.
 I høst startet jeg som student på Masterstudiet i IKT-støttet læring, Jeg har jobbet mange år i skolen med estetiske fag (på videregående). Det er lenge siden jeg hadde studert slik som nå og det har vært mye å sette seg inn i både i forhold til teknologi, nye fora og faglitteraturen.
Jeg har ikke så mye erfaring fra tidligere med nettbaserte diskusjoner – litt fra Facebook med synkron chat og litt fra tidligere IKT kurs, hvor vi brukte It`s learning med chat mer asynkront.

Å reflektere over hva jeg har lært og hvordan:
Adobe Connect
I høst har vi testet ut Adobe Connect som er et videokonferanseverktøy. Det var en helt ny erfaring for meg. Mange har vært til stede på fredagene på Høgskolen, men verktøyet gir oss mulighet til videokonferanser uten å være fysisk til stede.
 Vi har brukt det i Felleskurset, i kurset Computer Collaborated Learning og på studentseminarene .  Lyd og bilde med chatfunksjon ved siden. Vi kan se hverandre, være «host», dele skjermen med hverandre, legge ut våre oppgaver for hverandre for diskusjon og tilbakemelding.   Lærernes presentasjoner blir også vist med bruk av Adobe Connect.
Det har flere ganger vært problemer med lydkvalitet, og det har gjort at det blir litt urolig, og man mister litt fokus. Spesielt de som sitter utenfor Høgskolen har opplevd dette, og de har ikke fått med seg diskusjonene. Det har blitt installert mikrofon og kamera i klasserommet som vi bruker, for å bedre lydtilgangen for alle, men lydproblemet er ikke helt løst, for vi opplever fremdeles romklang i videokonferansen.
Vi kan gjøre opptak av undervisningen, og selv om vi har trykket på opptak av våre presentasjoner er det litt uoversiktlig å vite hvor opptakene er blitt av og det er bare 4 som er lagt ut under undervisningsplaner i Memex
Jeg synes de nettbaserte diskusjonene i CSCL har vært utfordrende ved at både forelesningen er på engelsk, vi skal snakke og skrive på engelsk og ikke minst innholdet og fagstoffet er utfordrende.

Samskrivingsverktøy Wiki og Etherpad
Vi har jobbet med ulike verktøy for å samarbeide om oppgaver og det har vært både asynkront og synkront.  På CSCL kurset har vi jobbet ammen i gruppe på oppgavene. Vi har brukt Etherpad og Wiki i samskrivingsoppgavene og det har vært nytt for meg. Vi har en gruppe på tre, hvor to av masterstudenter startet i fjor og kjenner hverandre litt. Den ene i gruppa har jeg bare snakket med på nettet. Det var uvant for meg å jobbe med medstudenter jeg ikke har truffet fysisk. Men jeg synes vi har fått til et bra samarbeid
 På Etherpad er det en chatfunksjon ved siden av, mens på Wiki må vi legge inn diskusjonsfelt nederst. Det synes jeg er bra og gjør at vi kan samtale og diskutere kjappere mens vi jobber med oppgaven. Vi har brukt også brukt chat på Facebook, i forhold til avtaler og klargjøringer men også for diskusjoner.
 Første oppgaven i CSCL skulle vi skrive individuelt, men vi brukte Adobe Connect og la ut våre oppgaver for å kunne gi hverandre tilbakemeldinger og diskutere sammen.
Det å ha truffet hverandre ansikt til ansikt, skaper en annen tilhørighet til kommunikasjon. Det å kjenne de du skal samarbeide med, ha tillit til dem og også ha en uformell tone er bra, og det tror jeg vi har fått til. 

Studentwiki og presentasjoner for hverandre
Vi har presentert pensumlitteratur for hverandre og brukt Adobe Connect og lagt inn presentasjonen på studentwikien.
Min første presentasjon var ut fra artikkelen The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes av Tu og Mc Isaac, hvor de belyste sosiale relasjoner, tilstedeværelse og nærhet i nettbaserte læringsmiljøer. Vi brukte kamera, mikrofon og chat. Jeg erfarte at i min presentasjon hadde jeg lagt link til en Youtube film, og den så ikke de andre når jeg delte skjermen med dem. Det er uklart hvorfor. Vi tok også opp presentasjonen, men jeg vet ikke hvor opptaket er.
Etterpå hadde vi en diskusjon på Adobe Connect, hvor jeg var host og de andre var på nettet. Vi brukte kamera, chat og mikrofon for å snakke sammen. Det var en fin diskusjon og mange tanker hvordan man opplever sosiale relasjoner i et nettbasert miljø. Jeg erfarte både alvor og skjemt i denne diskusjonen, men jeg opplever at diskusjonene blir på en annen måte i et miljø hvor man treffes ansikt til ansikt.
Olga Dyste påpeker i sin artikkel Dialog, samspel og læring fra  2001 at ”Den rolla som andre personar (lærar, medelevar, arbeidskameratar) spelar i læringsprosessane, går utover det å gi stimulans og oppmuntring for individuell konstruksjon av kunnskap. Interaksjon med andre i læringsmiljøet er avgjerande både for kva som blir lært, og korleis.”
Den siste presentasjonen skal jeg ha nå til fredag.

Laget nettsted
Jeg har ikke så mye erfaring med blogg, og foreløpig er det ikke så mye som er lagt inn der. Jeg synes imidlertid det var morsomt å lage og det er kommet flere nye muligheter i bloggvertøyet. Jeg har brukt blogg fra Google. Det å skrive blogg er jo at man oppdaterer jevnlig, og det må jeg jobbe mere med.

Konklusjon
Denne høsten har vært engasjerende, spennende, lærerikt, men også utfordrende.
Vi har jobbet med ulike typer kommunikasjonsverktøy for samarbeid og dialog, slik som Adobe Connect, Wiki, Etherpad. Jeg har lært mye om de nye programmene og metoder for å jobbe med læring og samarbeid. I tillegg til at jeg har sett hvor viktig det er at teknologien er på plass.
Jeg føler at mine medstudenter har mye erfaring. Jeg har ikke vært så aktiv i nettdiskusjoner på Pedit, men dette vil jeg forbedre.

Referanser
Tu, Chih-Hsiung and Marina McIsaac.2002. "The Relationship of social Presence and Interaction in Online Classes". The American Journal of Distance Education16:131-150. 20 s.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar